23.11.2017

Známe letošní největší skokany mezi obchodníky s energiemi

Trh s elektřinou válcují velcí hráči. Za prvních deset měsíců letošního roku dokázali získat nejvíce nových zákazníků a zároveň jich nejméně ztratili. Nejrychleji letos roste innogy Energie, která se mezi obchodníky s elektřinou řadí k alternativním dodavatelům. Od konce loňského roku rozšířila počet svých zákazníků o 31 733 na celkových více než 383 tisíc. Naopak mezi obchodníky s plynem dominují malí hráči. Nejvíce se letos daří společnosti MND, jejíž Plyn z první ruky oslovil letos více než 14 tisíc nových zákazníků. Moravská firma z impéria KKCG Karla Komárka už dodává plyn 36 tisícům zákazníků. Úspěch velkých na trhu s elektřinou souvisí s jejich finanční silou. „V prodeji elektřiny se marže obchodníků snížily. Menší alternativní hráči tak mají užší prostor pro získání nových klientů výhodnější cenou. Naopak u plynu tato strategie zatím stále úspěšně funguje," říká Jiří Gavor, majitel poradenské společnosti ENA a ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energie. Spotřebitelé se také začínají více přiklánět k osvědčeným značkám.

U plynu je díky vyšším maržím možné více konkurovat cenou komodity. Obchodníci se ale také liší velikostí fixních poplatků. „Setkáváme se s diametrálně rozdílnou výškou stálého měsíčního platu, jenž se může pohybovat v rozmezí 0 až 200 korun. Obecně také platí, že s vyšší spotřebou plynu v případě vytápění dochází změnou dodavatele k výraznějším úsporám. Naopak u elektřiny se vyčíslení ročních úspor mnohdy pohybuje v řádu stokorun,“ vysvětluje Ondřej Grohar z poradenské společnosti Ensytra. Úspěšní obchodníci ovšem nové zákazníky zdaleka nelákají jen na výhodnější cenu elektřiny či plynu. Innogy dlouhodobě sází na vyplácení bonusů. Aktuálně u elektřiny v programu Optimal může zákazník získat během dvou let až 1500 korun. „Nejvíce se prodává program Optimal, u kterého zákazníci oceňují postupně klesající ceny. Bonusy nabízíme stávajícím i nově příchozím zákazníkům dlouhodobě, je to součást naší prodejní strategie. Role bonusů hraje vedle spolehlivosti dodavatele v rozhodování zásadní roli. Často je to klíčový prvek,“ připouští mluvčí innogy Martin Chalupský.

Bonusy nabízí také největší z alternativních obchodníků Bohemia Energy. Jsou ovšem dostupné jen zákazníkům, kteří si sjednají smlouvu přes internet. Využily je zatím desítky zákazníků, uvádí obchodní ředitel Bohemia Energy Libor Holub. Úspěch v akvizici nových zákazníků připisuje rozdílné strategii prodeje pro různé skupiny zákazníků a souvisejícím službám, kdy se lidé nemusejí po podpisu smlouvy starat o další administrativní úkony. Letošní největší skokan mezi prodejci plynu, společnosti MND, od začátku vsadila na co nejjednodušší ceník. Zákazníky neváže na určitou dobu, navíc sazbu za plyn má jednu pro různé úrovně spotřeby. „Ukazuje se, že lidé na jednoduchost slyší. Nějakých 12 procent zákazníků k nám přechází na doporučení," tvrdí ředitel prodeje a marketingu MND Jan Sýkora. Velcí hráči naopak u plynu letos ztrácejí. Jednička mezi alternativními prodejci plynu, ČEZ Prodej, letos už v čistém vyjádření poztrácela 1788 zákazníků. Trend se snaží zvrátit novým, jednodušším ceníkem, s nímž přišla na začátku října. „Očekáváme, že produkt Plyn na dobu neurčitou osloví nové i stávající zákazníky ČEZ a že se stane nejžádanějším produktem v naší nabídce. Je schopen konkurovat jak cenou, tak tím, že je bez závazků," doufá generální ředitel ČEZ Prodej Michael Pupala. Ještě horší bilanci má letos E.ON Energie, které se množství odběratelů mimo její distribuční území snížilo o 3647 na 144 480. V prodeji elektřiny se letos nejméně daří Centropolu, jemuž počet zákazníků klesl o 6620.

Zdroj : E15.cz


archív informujeme »